fbpx

Keto dieet

Verlies op een effectieve en snelle manier met het ketogeen dieet je gewicht binnen 30 dagen.

Bekijk hoe ik ben afgevallen

Keto dieet in praktijk

Het Ketogeen dieet of Keto in het kort is de laatste “hype” in Amerika als het gaat om snel vet verliezen.

Talloze studies hebben aangetoond dat het Keto dieet een effectieve en snelle manier is om gewicht te verliezen en buikvet te verbranden zonder dat je calorieën hoeft te tellen.

Toen kwam een vriendin van met met het keto dieet op de proppen. Daarmee had ze in korte tijd haar bikini figuurtje mee “geboetseerd” voor de zomervakantie. En eerlijk is eerlijk; ze zag er goed uit!

Over mij

Mijn naam is Karin Ebbenga en ben nu een paar weken bezig met het Keto dieet. Ik wilde gewoon wat fitter worden,… en: Inmiddels al 3.8 kilo kwijt 😉

Ik deel op deze pagina mijn ketogeen dieet ervaringen met jou, de kennis die ik heb verzameld, en hoe je aan de hand van een keto dieet boek en ketogeen dieet recepten zelf aan de slag kunt gaan.

Moet je eigenlijk wel beginnen met keto?

Wat is het keto dieet en is het gezond?

Het ketogeen dieet, ook wel keto dieet genoemd, is een type voedingspatroon dat vaak wordt gebruikt om af te vallen. Er zijn verschillende variaties mogelijk, daarbij zal er altijd een focus zijn op een zeer beperkte inname van koolhydraten. Wat is het ketose dieet, en is het eigenlijk wel gezond om veel vet en weinig koolhydraten te eten? En natuurlijk ook heel belangrijk; moet je honger lijden om kilo’s te verliezen? De feiten en fabels, de voordelen en nadelen, we leggen ze uit op deze pagina!

Wat is een ketogeen dieet?

In basis is het ketogeen dieet een koolhydraatarm en vetrijk voedingspatroon. Normaal gesproken worden koolhydraten in het lichaam omgezet tot glucose. Dit levert snelle energie aan het lichaam, wat niet alleen van belang is voor de spieren maar vooral ook voor de hersenen. Wanneer er een gebrek aan koolhydraten bestaat, dat zullen vetcellen worden afgebroken om ketonen te produceren. Deze ketonen functioneren dan als vervanger van glucose in het lichaam.

Waar komt het vandaan?

Het keto dieet is alweer bijna een eeuw oud, het is daarmee geen eendagsvlieg of tijdelijke hype. Het werd oorspronkelijk ontwikkeld om epilepsie bij kinderen onder controle te krijgen. Het bleek dat wanneer kinderen op een zeer streng dieet werden gezet, met een minimale hoeveelheid koolhydraten, dat ze minder last hadden van epileptische aanvallen. Het oorspronkelijke ketose dieet werkt naast een beperkt aantal koolhydraten (2 tot 4 procent van de dagelijkse inname) ook op basis van een beperkte calorie inname. Latere variaties hebben niet altijd deze restricties op de hoeveelheid calorieën.

Is het keto dieet gezond?

Bij kinderen die lijden aan epilepsie lijkt het een positief effect te hebben. Hoe het precies werkt is niet bekend, het verschil tussen glucose als voedingsbron voor de hersenen of ketonen lijkt hier een rol in te spelen. In de meeste gevallen wordt keto gebruikt om af te vallen. Het Voedingscentrum propageert het gebruik van koolhydraten en broodproducten. Zij wijzen dit voedingspatroon niet direct van de hand, maar zien het vooral als een tijdelijke oplossing en niet als een vast eetpatroon. Wanneer je diabetespatiënt bent, dan is het van belang om eerst contact op te nemen met de huisarts, of met een diëtist. Want de wijze waarop koolhydraten worden afgebroken tot glucose werkt anders bij diabetes. Zomaar overstappen op een ketogeen dieet kan mogelijk voor ongewenste bijwerkingen zorgen. Voor overwegend gezonde mensen, met mogelijk wat overgewicht, lijkt er geen aanleiding te zijn om te vermoeden dat het keto dieet ongezond zou zijn.

Sterker nog; obesitas veroorzaakt zoveel aandoeningen dat afvallen voor veel mensen de beste keuze is. Het is daarbij wel van belang om de juiste bouwstoffen binnen te krijgen, denk aan vitaminen, mineralen en voedingsvezels.

Zoveel eten als je wilt!

Dat klinkt goed voor de levensgenieter, je mag met het ketose dieet zoveel eten als je maar wilt! Is dat echt zo? Het meest bekende voorbeeld van een koolhydraatarm voedingspatroon is het Atkins dieet, dat in de jaren zeventig van de twintigste eeuw snel populariteit verwierf. Het is een systeem dat werkt in vier fasen, waarbij met de onbeperkte inname van calorieën opvallend is. In de eerste ‘Inductie’ fase van het Atkins dieet, wordt het lichaam in staat van ketose gebracht door maximaal 20 gram koolhydraten te consumeren. Er zijn meer restricties zoals geen alcoholische dranken nuttigen, maar vlees, kaas, boter en eieren mogen onbeperkt geconsumeerd worden. Dit betekent dus afvallen in een all-you-can-eat buffet! Of werkt het toch niet zo eenvoudig?

Zoveel eten als je wilt, maar niet alles eten wat je lekker vindt. Op een gegeven moment heb je een verzadigd gevoel, en met de juiste voedingsmiddelen houd je dit gevoel ook langer vast. Zo breken eiwitten langzamer af dan koolhydraten, dit zorgt ervoor dat je niet snel weer honger hebt. Vetten en eiwitten vullen snel, en geven je een voldaan gevoel zonder honger. Er zijn mensen die tijdens een ketogeen dieet meer calorieën nuttigen en toch afvallen, al is dit niet in alle situaties het geval. Het voornaamste punt is dat deze diëten niet gericht zijn op een minimale calorie inname, dus je hoeft er geen honger voor te leiden. Daarbij is er één kanttekening te plaatsen; de calorieën in en calorieën uit regel blijft van kracht, alleen de wijze waarop koolhydraten, vetten en eiwitten in het lichaam worden omgezet is anders. Een leefstijl met voldoende beweging en vochtinname blijft van belang voor een gezond lichaam dat in balans is.

Ketose dieet Do’s & Don’ts

Er mag zoveel niet als je wilt afvallen dat je er moedeloos van kunt worden. Gelukkig zijn er volop traktaties die wél gewoon ‘mogen’ tijdens het lijnen. Zelfs frikandellen met mayo mogen op het menu staan, al raden we niet aan een frikandellen dieet te volgen. Dan mis je toch veel belangrijke bouwstoffen én je kauwt te weinig. Kauwen is namelijk een factor die een rol speelt in onze stofwisseling. Naast het verteren van een grote brok of een gemalen stronk broccoli of frikandel in je darmstelsel, zet kauwen de spijsvertering in werking. Je verbrandt dus optimaal als je eerst goed hebt gekauwd. En veel ‘junk-food’ is zacht van textuur, terwijl natuurlijke producten jouw kaakspieren juist flink aan het werk zetten.

Dit kun je eten

  • Vette producten, waaronder dierlijke producten zoals vlees en zuivel
  • Eiwitrijke producten zoals eieren en (bewerkte) zuivel waaronder kaas.
  • Veel soorten vlees, het liefst vet zoals (knabbel)spek
  • Veel soorten vis, het liefst vet zoals paling en ook zalm of haring
  • Noten als cashew, macadamia, amandelen en ook pinda’s
  • Olijfolie en roomboter.
  • Producten met zoetstof in plaats van suiker

Dit laat je staan

  • Brood, zowel wit als bruin of in beperkte mate
  • Pasta, zowel normaal als volkoren, dus geen spaghetti en macaroni
  • Rijst, hooguit een beetje zilvervliesrijst maar zeker niet veel
  • Zoete groenten zoals zoete aardappel en sugar snaps, hier zitten veel suikers in
  • De meeste zoete fruitsoorten, ook geen vers geperst sap valt af

Conclusie ketogeendieet

Bovenstaande lijstjes geven aan dat zoetekauwen meer moeite zullen hebben om een ketogeen dieet te volgen dan mensen die meer van hartig houden. Vegetariërs zullen beter hun best moeten doen om voldoende calorieën binnen te krijgen. Met noten, plantaardige vetten en bijvoorbeeld avocado kun je ook zonder vlees en vis een keto dieet invulling geven. Voor iedereen geldt dat je goed moet opletten met voldoende inname van vitaminen en andere belangrijke bouwstoffen, zoals die bijvoorbeeld in fruit aanwezig zijn. Je kunt hiervoor supplementen innemen, toch is het zeker mogelijk om een gebalanceerd menu samen te stellen met eerlijke én heerlijke voeding.

Einde suikerverslaving

Koolhydraten (suikers) zijn verslavend en zijn jouw grootste valkuil naar vetverlies.

Geen zwembandjes

Dit hoog-in-vet, laag in koolhydraten dieet zorgt ervoor dat je meer focus en energie hebt

Doe leuke dingen

Tijd,…. doordat je niet meer afhankelijk bent van voeding speelt dit een steeds minder belangrijke rol in je leven.

Blog

Wat moet je nog meer weten over het keto dieet

Je kunt op veel manieren afvallen, er zijn talloze diëten die allemaal weer iets anders in elkaar zitten. Stiekem zijn het vaak bijna dezelfde diëten onder steeds een andere naam. Ik heb er al veel geprobeerd, soms met succes, soms ook niet. Vegetarische of veganistische diëten, met of zonder vetten en koolhydraten, in combinatie met intensief sporten of alleen op basis van voeding, en zelfs met (enge) dieetpillen.

Het resultaat varieerde van snel en veel gewicht verliezen tot zelfs kilo’s aankomen! Toen kwam een vriendin van met met het keto dieet op de proppen. Daarmee had ze in korte tijd haar bikini figuurtje mee “geboetseerd” voor de zomervakantie. En eerlijk is eerlijk; ze zag er goed uit! Ik heb daarop besloten het ketose dieet zelf te proberen, en letterlijk aan den lijve te ontdekken of het ketonisch dieet echt doet wat het belooft.

Dit dieet gebruik ik. En het werkt 😉

Hier zijn mijn favoriete keto geen dieet recepten voor het ontbijt, lunch en diner:

Ontbijt

Eieren met salami en spinazie

Een lekker en compleet ontbijt voor een stevige start van jouw dag!

Verhit twee theelepeltjes kokosolie in de pan en voeg twee flinke scharreleieren toe. Breng het op smaak met een beetje zout en peper. Enkele lekker vette plakjes salami mogen erbij in de pan, daaroverheen komt anderhalf ons verse spinazie.

Lunch

Tonijn uit blik met diepvries groente

Ook vis uit blik en groente uit de vriezer kunnen heel gezond zijn!

Kook twee ons gemengde diepvriesgroente (zonder toevoegingen) tot ze gaar zijn. Open het blikje met 125 tonijn in olie meng deze met twee theelepels mayo. Leg de uitgelekte groente uitgespreid op een bord en leg daar de tonijn als een net hoopje bovenop. Klaar? Klaar!

Diner

Hamburgers Plain

Heerlijke hamburgers zonder broodje, lekker stoer diëten!

Neem twee verse hamburgers van een goede kwaliteit rundvlees, niet mager! Doe een ruime eetlepel olijfolie in de pan, bak de burgers tot ze rondom bruin zijn, maar niet doorbakken en leg ze op een bedje van krulsla. Daar mag een flinke portie echte mayonaise overheen en smullen maar!

Hoewel er nog veel meer heerlijke ketogeen dieet recepten zijn laat ik hier zien dat het echt niet alleen salades en yoghurt papjes zijn!

Wil jij meer informatie ontvangen
over mijn succesvolle Ketogeen dieet?
Weten hoe ik ben afgevallen?
JA DAT WIL IK !
Your offer is still here!
SAVE 20%
off Individual Membership every year you're a member with us
Click here to join
Get access to FREE
Resources +
EXCLUSIVE freebies!
Subscribe Now!
No spam ever, unsubscribe anytime.
Join Our Newsletter!
Sign up today for free and be the first to get notified on new tutorials and snippets.
Subscribe Now
Join Our Newsletter