Bij het ketogeen dieet eet je nog maar heel weinig koolhydraten. Deze koolhydraten vervang je door vetten. Het percentage vetzuren in een ketogeen dieet ligt op ongeveer 75% terwijl het percentage koolhydraten op 5% ligt (en het percentage eiwitten op 20%).

Dit extreem hoge percentage vetten doet bij sommige mensen de wenkbrauwen fronsen; we hadden immers toch geleerd dat vet ongezond is? Is een ketogeen dieet dan niet ongezond?

Wat we geleerd hebben is dat vetten het cholesterol verhogen en daarmee het risico op hart- en vaatziekten. Uit onderzoeken die het afgelopen decennia zijn gehouden is echter gebleken dat we ten onrechte de vetten in het verdomhoekje hadden geplaatst. Het zijn niet de vetten maar de toegevoegde suikers en geraffineerde koolhydraten die het cholesterol verhogen en het risico op hart- en vaatziekten.

In de jaren 70 werden vetten in de ban gedaan; fabrikanten kwamen met vetarme producten. Omdat met het verwijderen van de vetten de smaak verloren ging werd er suiker aan de voedingsmiddelen toegevoegd. Nu bijna 50 jaar later is het resultaat dat er nog nooit zoveel mensen met overgewicht geweest zijn en dat hart- en vaatziekten doodsoorzaak nummer 1 zijn.

Nu we hebben weggenomen dat vetten per definitie ongezond zouden zijn is het tijd om in te zoomen op de gezondheidsvoordelen van het ketogeen dieet.

#1. Je verliest meer buikvet

Niet al het vet in je lichaam is hetzelfde. Het vet wat in de rondom de taille wordt opgeslagen verhoogt het risico op chronische ziekten. Je hebt vet wat onder de huid wordt opgeslagen en vet wat rondom de organen wordt opgeslagen. Het vet wat rondom de organen ligt opgeslagen wordt visceraal vet genoemd.

Het is het viscerale vet wat voor gezondheidsproblemen zorgt. Het zorgt voor inflammatie (ontstekingen) en het verhoogt de insuline weerstand. Deze hogere insuline weerstand verhoogt het risico op diabetes type 2.

Het leuke van het ketogeen dieet is dat het bijzonder efficiënt is voor het aanpakken van dit gevaarlijke viscerale vet. Als het ketogeen dieet vergeleken wordt met andere dieetvormen dan valt te zien dat het ketogeen dieet voor meer verlies van visceraal vet zorgt. Dit zorgt voor een reductie van het risico op hart- en vaatziekten (terwijl sommige mensen zouden verwachten dat het eten van vet juist het risico verhoogt).

#2. Verhoogt het goede HDL cholesterol

Als we over cholesterol praten dan maken we onderscheid tussen twee belangrijke groepen van cholesterol: het LDL en het HDL cholesterol. LDL cholesterol is het slechte cholesterol; deze waarden moeten laag gehouden worden. HDL cholesterol is het goede cholesterol, deze waarden moet je hoog zien te krijgen. Het HDL cholesterol helpt om het slechte LDL cholesterol op te ruimen.

Uit onderzoeken blijkt dat het ketogeen dieet het goede HDL cholesterol doet stijgen. Nu is het vrij normaal dat het goede HDL cholesterol verbetert zodra je gaat afvallen. Maar als het ketogeen dieet vergeleken wordt met andere dieetvormen, zoals het vetarme dieet, dan valt te zien dat er HDL cholesterol veel meer verbetering laat zien bij het ketogeen dieet.

Hierbij moet wel opgemerkt worden dat deze onderzoeken zijn gehouden bij deelnemers die zich hielden aan een gezond ketogeen dieet. Dit is een ketogeen dieet waarin groenten zijn opgenomen, de vezels in groenten zijn voor het lichaam namelijk belangrijk om afvalstoffen via de ontlasting te kunnen afvoeren. Bij een gezond ketogeen dieet wordt verder gebruik gemaakt van gezonde vetzuren. Deze zijn te vinden in voedingsmiddelen zoals noten, eieren, vette vis, olijfolie en kokosolie. Voor ongezonde vetzuren, zoals transvetten, is binnen een gezond ketogeen dieet geen plaats. Transvetten zitten in bewerkte voedingsmiddelen zoals snacks en koek.

#3. Verlaagt het LDL cholesterol

Het slechte LDL cholesterol wordt door het volgen van een ketogeen dieet verlaagt. Voor het verlagen van het risico op hart- en vaatziekten is de verhouding tussen het LDL en HDL cholesterol van belang. Omdat het LDL cholesterol lager wordt terwijl het goede HDL cholesterol hoger wordt door het volgen van een ketogeen dieet wordt deze verhouding beter en wordt het risico op hart- en vaatziekten lager.

#4. Reduceert de bloedglucose

Het ligt natuurlijk voor de hand dat de bloedsuikerspiegels zullen dalen door het volgen van een ketogeen dieet. Door het schrappen van de koolhydraten komt er als logisch gevolg minder glucose in de bloedbaan terecht. Deze prettige bijkomstigheid van het ketogeen dieet is zeer gunstig voor mensen met diabetes type 2 of pre-diabetes.

Doordat de bloedsuikerspiegel daalt zullen ook de insulinespiegels dalen wat ook weer de nodige gezondheidsvoordelen heeft. Voor mensen met diabetes type 2 betekend dit dat dit kan helpen om diabetes om te keren. Voor mensen zonder diabetes betekend dit dat het risico op diabetes type 2 wordt verlaagt.

#5. Verlaagt de bloeddruk

Een hoge bloeddruk is een belangrijke indicator voor een verhoogt risico op hart- en vaatziekten. Een hoge bloeddruk verhoogt ook het risico op een beroerte of nierfalen.

Het ketogeen dieet is een effectieve manier om de bloeddruk te verlagen waarmee het risico op deze ziekten wordt verlaagd.

#6. Vermindert de honger

Het ketogeen dieet is zo succesvol omdat het goed vol te houden is. Wat diëten altijd lastig maakt om vol te houden is het hongergevoel. Omdat het ketogeen dieet de bloedglucose daalt heb je minder last van een hongergevoel. Door het verdwijnen van het hongergevoel eet je automatisch minder en val je af en bereik je sneller een gezond gewicht.

#7. Je valt sneller af

Het ketogeen dieet zorgt ervoor dat je sneller af valt dan met andere diëten. In de eerste dagen van het dieet val je het meeste af. Dit komt omdat het lichaam vocht gaat afdrijven als de glycogeenvoorraden uitgeput raken en de insulinewaarden dalen. Het is echter niet alleen vocht wat je verliest. Je lichaam zal ook overschakelen op het verbranden van vet en veranderen in een ware vet verbrandmachine. Door het snelle verlies van overtollig lichaamsvet bereik je sneller een gezond gewicht vergeleken met andere dieetvormen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *